مديريت روابط عاطفي در محيط كار

در حوزه‌هاي مختلف از جمله ازدواج، مسائل جنسي، كودك و نوجوان، ترك اعتياد، افسردگي

مديريت روابط عاطفي در محيط كار

مديريت روابط عاطفي در محيط كار

يكي از مكان هايي كه وقت زيادي را در آن مي گذرانيم، محيط كار است. داشتن روابط دوستانه و عاطفي در محيط كار مي تواند يك شمشير دو لبه باشد. از طرفي داشتن روابط عاطفي خوب در محيط كار باعث انرژي بيشتر شده و حس خوبي به شما مي دهد و از طرف ديگر نيز ممكن است اگر نتوانيد اين روابط را مديريت كنيد، موجب دلخوري، شكل گيري روابط نامتعارف و مشكلات بيشماري براي شما و ديگر همكارانتان شود.

 

درك محدوديت هاي روابط عاطفي در محيط كار، يك مهارت مفيد براي حفظ يك رابطه سالم و زندگي حرفه اي موفق است. مشابه محافظت از خود در برابر بيشتر مشكلات عاطفي، حفظ مرزهاي شخصي و ساختن يك فضاي امن با ارتباطات شفاف و اولويت بندي هاي مشخص، مي تواند به شما در مديريت روابط عاطفي در محيط كار كمك كند. در ادامه اين مطلب قصد داريم به حد و مرزهايي كه بايد براي روابط عاطفي خود در محيط كار تعريف كنيد، بپردازيم تا بتوانيد به راحتي يك محيط كار دوستانه، شاد و با حفظ حريم هاي شخصي، داشته باشيد.

رابطه عاطفي چيست؟

 مديريت روابط عاطفي در محيط كار

البته اين سوال بسيار كلي و پاسخ آن بسيار پيچيده خواهد بود؛ اما به نظر مي رسد اگر قصد داريم در مورد روابط عاطفي در محيط كار صحبت كنيم، ابتدا بايد تعيين كنيم منظور از رابطه عاطفي چيست.

بزرگترين نشانه اينكه شما در يك رابطه عاطفي در محيط كار قرار داريد، اين است كه احساس مي كنيد بايد آن را از ديگران پنهان كنيد. البته اين احساسات به روش هاي مختلف بروز مي كنند. اگر متاهل هستيد و ترجيح مي دهيد به جاي همسرتان به همكارتان پيام دهيد يا حرف هايي را كه به همسرتان نمي گوييد را به همكارتان بگوييد، يعني شما وارد يك رابطه عاطفي پيچيده شده ايد. در اين شرايط حتي ممكن است همسرتان را يك سد ميان پيوند عاطفي خود با همكارتان بدانيد و اين آغاز مشكلات بي شمار است.

 

در چه مرحله اي رابطه كاري به يك رابطه عاطفي تبديل مي شود؟

   مديريت روابط عاطفي در محيط كار

اگر در يك محيط اداري كار مي كنيد و از بودن در كنار همكارانتان لذت مي بريد و با آنها شوخي مي كنيد اين يك رابطه عاطفي نيست، بلكه يك رابطه دوستانه و مفيد در محيط كار است. آن چه كه بايد در مورد روابط عاطفي در محيط كار نگران آن باشيد، تبديل شدن يك رابطه دوستانه به رابطه اي مشابه آن چيزي است كه شما بايد با همسرتان آن را تجربه كنيد. براي شناسايي نوع رابطه خود، مي توانيد چند سوال مفيد از خود بپرسيد.

  • آيا من به همكارم حرف هاي شخصي در مورد روابطم و مشكلاتي كه با خانواده ام دارم را مي گويم؟
  • آيا وقتي اتفاق مهيجي در زندگي من رخ مي دهد، همكارم اولين كسي است كه در مورد آن با هم حرف مي زنيم؟
  • آيا مدام منتظر فرصتي هستم تا به همكارم پيام بدهم يا با او صحبت كنم؟

در نهايت اين ارزيابي مختصر، به شما كمك مي كند تا متوجه شويد يك رابطه عاطفي در محيط كار خود داريد و بهتر است هر چه سريع تر اقدام به مديريت آن كنيد.

 

آيا روابط عاطفي در محيط كار مي تواند خطرناك باشد؟

   آيا روابط عاطفي در محيط كار خطرناك است

يك رابطه عاطفي در محل كار مي تواند "آسيب دلبستگي" را براي شما به همراه داشته باشد. علاوه بر اين نيز مي تواند به شدت روابط شما را با ساير همكاران، همسر و فرزندانتان در منزل را تحت تاثير قرار دهد. پروسه دلبستگي و فشار پنهان كردن آن از ديگران و حتي خود، فشار رواني بسياري را روي دوش شما خواهد گذاشت؛ در نتيجه بهتر است درك كنيد روابط عاطفي در محيط كار مي تواند به ميزان زيادي براي جايگاه شغلي و شرايط خانوادگي شما مضر و خطر آفرين باشد.

 

چگونه از برقراري روابط عاطفي در محيط كار جلوگيري كنيم؟

   مديريت روابط عاطفي در محيط كار

اگر حس مي كنيد بايد در جهت جلوگيري يا اصلاح روابط عاطفي در محيط كار اقداماتي انجام دهيد، ما به شما توصيه مي كنيم موارد زير را مطالعه كنيد. رعايت اين نكات مي تواند به ميزان زيادي در مديريت روابط عاطفي شما در محيط كار، كمك كند.

 

مرزهاي خود را مشخص كنيد

مشخص كردن مرزها در هر رابطه اي ضروري است. اگر حس مي كنيد وارد يك رابطه عاطفي در محيط كار خود شده ايد، بهتر است با همكار مورد نظر خود در مورد مرز رفتارهاي درست و نادرست صحبت كنيد. اگر متاهل هستيد، بهتر است به خود و همسرتان يادآوري كنيد كه هدف شما رشد و محافظت از رابطه رسمي تان است و به دنبال كشف فرصت ها و تجربيات هيجان انگيز با افراد ديگر نيستيد.

 

ارتباطات خود را محدود كنيد

به طور كلي سعي كنيد ارتباط با همكاران خود را محدود به مسائل كاري و در زمان كار كنيد. يكي از راه هاي جلوگيري از برقراري روابط عاطفي در محيط كار، همين مورد است. اينكه ساعات كاري را با ساعات حضور در منزل تفكيك كنيد، به شما كمك مي كند در هر محيطي متناسب با آن رفتار كنيد و از صميميت هاي بيهوده يا آسيب رسيدن به كانون خانواده جلوگيري كنيد.

 

صادق باشيد

تقريبا به محض اينكه حس كرديد تمايلات ممنوعه اي به همكار خود داريد و اين تمايل را بايد از همسر خود پنهان كنيد، به اين معناست كه شما وارد يك رابطه عاطفي در محيط كار خود شده ايد. در نتيجه بهتر است در ابتدا با خود صادق باشيد، سپس با همسر و در نهايت به همكار خود متذكر شويد كه تنها يك رابطه همكاري و دوستانه ساده بين شما برقرار است.

 

با همسرتان در مورد مسائل كاري صحبت كنيد

صحبت كردن يكي از راه هاي موثر برقراري ارتباط است. اگر فكر مي كنيد كسي را نداريد كه با او وارد گفتگويي در مورد مسائل كاري شويد و يك همكار با جنس مخالف مي تواند گزينه مناسبي باشد، در همين نقطه بايد خود را متوقف كنيد، صحبت كردن در مورد مسائل كاري با همسرتان مي تواند به شما كمك كند موضوعات متنوع بيشتري براي گفتگو در منزل داشته باشيد. علاوه بر اين مي تواند از برقراري روابط عاطفي در محيط كار جلوگيري كند.

 

از متخصص كمك بگيريد

اگر فكر مي كنيد وارد يك رابطه عاطفي در محيط كار خود شده ايد، به شما پيشنهاد مي كنيم براي مديريت و قطع آن از يك متخصص كمك بگيريد. داشتن يك مشاور حرفه اي براي كمك به شما در درك چگونگي رعايت دستورالعمل هاي ذكر شده در اين مطلب مي تواند بسيار مفيد باشد. براي گرفتن مشاوره درباره اين مسائل مي توانيد به سايت ياري وي مراجعه كنيد، متخصصان و مشاوران ما در Yariwayبه صورت 24 ساعته به شما اين خدمات را ارائه مي دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.